Tazkirah Buat Saudara-saudaraku

"Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada orang-orang beriman"

Berzikirlah setiap masa


Saudara-saudaraku yang dirahmati Allah….

Di bulan Ramadhan yang penuh dengan ganjaran pahala ini….mari kita merenung firman Allah Taala :

“Hai orang orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan, bertasbihlah kepadaKu di waktu pagi dan petang.”

(QS Al-Ahzab [33]: 41-42)


Allah SWT sentiasa menyanjung dan memuji hamba-hambaNya yang selalu berzikir.  Zikir adalah ruh dari perbuatan baik sebagai satu bentuk ketaatan menjalani perintahNya.  Sesuatu perbuatan yang baik jika tidak disertai zikir, laksana tubuh yang tidak mempunyai ruh. Tubuh yang tidak mempunyai ruh, maka ia dinamakan sebagai mayat.. Bila sudah jadi mayat, ruang beribadat sudah tidak ada lagi…

Solat, berpuasa , mengerjakan haji, berjihad hatta ibadah-ibadah sunnah lainnya seharusnya sentiasa disertai zikir kepada Allah:

“… Dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.”

(QS Aljumu’ah [62]: 10)

Allah telah menegaskan berulang-ulang kali bahawa kejayaan dalam beribadah dan kebahagiaan itu berkait rapat dengan memperbanyakkan mengingatiNya. Maka, janganlah kita sekali-kali lupa kepada perintah-perintahNya itu.

“Dan, sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.”

(QS Alaraaf [7]: 205).

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

“Sesungguhnya, perumpamaan orang orang yang berzikir kepada Allah itu dan orang-orang yang tidak berzikir kepadaNya adalah seperti orang yang hidup dan orang yang mati.”

(HR Abu Musa)

“Perumpamaan rumah yang disebut dengan nama Allah di dalamnya dan rumah yang tidak disebut dengan nama Allah di dalamnya adalah seperti orang yang hidup dan orang yang mati.”

(HR Imam Muslim)

Maka, sesungguhnya mereka yang berzikir itu ibaratnya seperti orang yang hidup dalam rumah kehidupan. Sedangkan, orang yang lalai dari berzikir kepada Allah itu seperti orang yang mati dalam rumah kematian. Jasad orang yang lalai berzikir kepada Allah adalah kubur bagi hati mereka, dan hati mereka itu seperti mayat yang ada dalam kubur!.

Orang yang sentiasa tidak lalai dari mengingati Allah ketika duduk dan berbaring, di waktu pagi dan petang, Sesungguhnya mereka yang hidup seiring dengan perintah ini dan petunjuk Allah SWT, merekalah orang yang beruntung menjalani hidup di dalam rumah kehidupan dunia yang penuh pelbagai ujian dan cubaan sebelum kematian yang sentiasa memanggilnya…

Wahai Tuhan kami, La tuzigh qulubana ba’da iz hadaitana… (janganlah Engkau pesongkan hati-hati kami setelah Engkau beri petunjuk kepada kami…)

Advertisements

Komentar ditutup.