Tazkirah Buat Saudara-saudaraku

"Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada orang-orang beriman"

Keburukan & balasan kepada orang yang sombong

1 Komen



Saudara-saudaraku muslimin…

Sombong dan takabbur adalah sifat Iblis lantaran ia memprotes perintah Allah. Jelas dalam firman Allah dalam Surah Al Baqarah ayat 34 yang bermaksud ;


“Dan ketika Kami berfirman kepada malaikat: “Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam”. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.”

Sombong dan takabburnya manusia menghilangkan kemuliaan, bahkan membawa kehinaan akibat tidak mahu mendengar nasihat atau pantang menerima teguran menyebabkan keangkuhan semakin menyerap di hati, rasa bangga diri, konon dia sahaja manusia  terbaik di muka bumi. Tapi beringatlah sifat tinggi diri dan hidung tinggi tiada tempat di sisi Allah dan di Akhirat jua…

Ada pepatah mengatakan “ilmu itu akan hilang di antara malu dan sombong. Ilmu merobohkan segala keluhuran seperti banjir merobohkan bangunan…”

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:

“Tidak akan masuk syurga orang yang ada sifat sombong sebesar biji sawi dalam hatinya”

Para bijak pandai hukama’ mengatakan “ tidak akan kekal kekuasaan yang disertai dengan kesombongan…”

Allah berfirman dalam Surah Al-Qashas : 83, yang bermaksud :

“Itulah negeri akhirat yang kami sediakan bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh (kemuliaan) dan kerosakan di muka bumi dan itulah kesudahan yang baik bagi orang-orang yang bertaqwa”

Ayat di atas menggambarkan bahawa kenikmatan dan ganjaran-ganjaran baik hanyalah untuk orang-orang yang sentiasa tawaduk (merendah diri) dan bertakwa kepada Allah yang bakal diberikan Tuhan Yang Maha Agung pada akhirat kelak.

Allah berfirman dalam Surah Al-A’raf ayat 146, maksudnya :

“Aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di muka bumi dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatku (yang menunjukkan kekuasaanku); dan jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya, dan jika mereka melihat jalan petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. yang demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya”

Ada lagi pepatah lain….

“Yang sombong hanyalah orang-orang yang hina dan yang mahu bertawaduk itu hanya orang-orang yang mulia”

Rasulullah s.a.w bersabda lagi :

”Ada tiga perkara yang menyebabkan kebinasaan: terlalu bakhil, menurut hawa nafsu dan menyombongkan diri”

Firman Allah Taala dalam Surah Luqman : Ayat 18, Maksudnya :

“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu kepada orang lain dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.”

Di dalam satu hadis sahih dinyatakan balasan bagi orang-orang yang sombong, bangga diri, takabbur dan sumpamanya itu Allah akan bangkitkan mereka sebesar semut pada pandangan orang lain dengan penuh kehinaan di Padang Mahsyar dan akan dipenjarakan dalam penjara bernama Bolas di sebuah lembah yang dipanggil Habhab di dalam neraka.

Wallahu a’lam….Moga mendapat manfaat berterusan…

About these ads

One thought on “Keburukan & balasan kepada orang yang sombong

  1. saya pernah mengalami kenak kesombongan seseorang………..
    Subhannalah sungguh betapa angkuhnya mereka dengan mudahnya merendahkan harga diri ,semata-mata karena uang dan uang……….
    saya harapa jangnalah sedikitpun dikarenakan apapun kita memiliki sifat itu,Subhannalah nauzubillahiminjaliq…………
    rasa malu tak seberapa tapi sakita hati didalam tak bisa terbohongi ………..sungguh sakit ….
    saya percaya kepada Allah apapun yang terjadi pada orang yang sudah menghina saya ,Allah akan merubahnya seketika dengan apapun itu………..
    itu janji Allah

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.